Wednesday, September 9, 2009

Laylatul Qadr






إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ في لَِيْلَةِ الْقَدْرِ۝ وَمَا أدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ۝ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ۝ تَنَزَّل الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوْحُ فِيْهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ۝ سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْر




Beberapa hadith sahih mengenainya:


“Carilah Lailah al-Qadr itu pada malam-malam ganjil di sepuluh terakhir Ramadhan”
HR Bukhari dan Muslim


“Barangsiapa yang beribadat pada malam Lailah al-Qadr, atas dasar keimanan dan pengharapan, nescaya di ampunkan dosanya yang telah lalu”


“Sesungguhnya Nabi s.a.w apabila telah masuk 10 –iaitu 10 terakhir dari bulan Ramadan-, Baginda akan mengetatkan tali pinggangnya dan menghidupkan malamnya serta mengejutkan ahli keluarganya.”
[Riwayat Bukhari]



kt perlukan persiapan yg rapi utk menemui Lailatul Qadr, sama spt kita bertungkus lumus utk menghadapi sesuatu yg besar dlm hidup. eg. SPM, final exm, interview utk dpt kerja/naik pangkat, kawen, dpt anak etc.
Maka, mmg sgt perlu la utk kt sgt2 bersedia utk malam yg lebih baik drpd 1000 bulan, umur kt pun pasti x menjangkaunya! Bonus dr Allah utk dpt pahala sebyk2nya!!!!

persiapan zahiriah


1. Mengurangkan makan dan minum

Kerana ia akan menyebabkan mengantuk dan banyak tidur.

Seorang sufi menasihati muridnya,

“wahai muridku, janganlah makan berlebihan,jika kamu berbuat begitu,

ia akan menambahkan tidurmu dan kamu akan menyesali ketika maut tiba”.

2. Tidak melakukan kerja-kerja yang terlalu berat

(bukan bermakna tidak bekerja keras)kerana ia juga menyebabkan banyak tidur.


3. Melakukan Qailulah

tidur sekejap di waktu siang -(terutamnya sebelum waktu zohor).Sebagai amal sunah untuk bangun dimalam hari.


4. Tidak melakukan sebarang dosa di siang hari kerana ia akan mengeraskan hati dan menyekat Rahmat Allah.



Persiapan jiwa


1. Bersihkan diri daripada;

i. Kebencian terhadap saudara seagama,

ii. Hindarilah bid’ah (perkara baru dalam agama)

iii. Kurangkan kebimbangan terhadap kehidupan dunia ini kerana kesannya membuat hati merasa berat untuk bangun malam dan akan datang mengganggu di waktu solat


2. Hiasi diri dengan sifat takwa.

Kerana apabila hati hangat mengingat kedahsyatan azab api neraka, takut dan gerun, dengan mudah ia akan terdorong untuk bangkit dari tidurnya untuk megerjakan Qiamullail.


3. Mengetahui kelebihan-kelebihan dan keutamaan-keutamaan qiam al-lail serta ganjaran dan kedudukan disisi Allah bagi orang yang melakukannya kemudian berazam untuk melakukannya.


4. Menghidupkan rasa cinta Allah






jom sama2 kita hidupkan mlm2 terakhir ramadhan. mungkin ini peluang terakhir kt utk menebus sgl dosa. kt seringkali inginkan yg terbaik dlm kehidupan dunia, tp mengapa tidak utk akhirat yg kekal abadi. Smg berjaya~


Smg allah menerima segala amalan kita. Amin Ya Rabb

Wednesday, September 2, 2009

kebanggaan atau kezaliman??

assalamualaikum rakan-rakan rimba!

harap sumenye dlm keadaan yg baek2 je di bulan ramadhan yg penoh barakah ni..
da lme rsenye ceepoot x menulis kt cni..

ni ceepoot pon xdela idea sgt nk menulis.jus nk kongsi cite kot dan pendapat..
baru2 ni kan ceepoot de tgk discovery la kt tv..pasal TERRACOTA..spe tau??
mule2 tgk 2 mmg mcm trase sket kagom la ngan bnde 2..makin tgk dan tros tgk..lme2 rse marah..sbb ape nye kwn2??

pde pndpat ceepoot la kn, terracota ni xley dianggap sbgai 1 kebanggaan atau keajaiban..malah ianya seakan2 lambang kezaliman..nape nye ceepoot ckp cm2?
kan ke terracota tu mmg sgt dasat la binaannye..beribu2 patung yg diukir dan setiap 1 nye berlainan wajah..disimpan ditempat sedemikian..sudah tentu bile dipikirkan, betapa berkuasanye pemerintah pde zaman itu..barkuasakah atau zalimkah??
kewujudan terracota sememangnye mmbuktikan bermaharajalelanya kezaliman thdap golongan hamba2..maharaja pda zaman itu(ceepoot xingt dinasti ape) telah mengerah rakyatnye mnjadi hamba..mereka telah dicop di dahi masing2 sbgai tnda mereka adalah hmba dan dgn itu mreka tdk boleh lari ke mana2..bahkan bkn stakat berlaku zalim kpda golongan hamba, maharaja itu juge snggop manzalimi ahli keluarga sendiri dan pembesar2nye hanya krana takotkan mereka akn mngmbil alih kuasanya..para cendiakawan2 juga semuanya dibunuh..maharaja angkuh itu menganggap dirinyelah yg pling berkuasa!layakkah manusia mnghukum manusia sndri..semata2 gilakan kuasa!pdhal semuanye diciptakan dri pencpta yg Maha Esa..

juga kite dpt lihat menerusi pembinaan mahligai TAJ MAHAL oleh Shah Jehan..kununnye ia melambangkan kecintaan beliau yg teramat sgt kepada isterinye Mumtaz..tetapi mengapa perlu dia berlaku zalim terhadap buruh2 yg terlibat dlm pembinaan itu dgn mencacatkan anggota badan mreka semata-mata tdk mahu ada bngunan lain sperti tersergam gahnya Taj Mahal itu..apekah haknye untuk berbuat demikian terhadap makhluk ciptaan Allah yg juge sma spertinya..

Kwn2!kita dpt lihat di cni betapa Islam mmbawa sinar kemuliaan thadap manusia..Islam tdk mmbenarkan sistem kehambaan..kalau kite renung sejenak sejarah dlu, golongan hamba lah yg terlalu ramai mndapat smbutan menerima Islam..kerana hanya Islam yg suci inilah yg tdk mendiskriminasikan manusia mngikut pangkat atau harta..Islam hanya memandang ketakwaan dan ketaatan kepada Allah S.W.T..bersama kita renungkan..

yang baek dtg dri Allah, yg buruk juga dri Allah tp disandarkan ats kelemahan diri ceepoot sndri..sgale kesilapan arap diperbetulkan :)
salam ramadhan..

Related Posts with Thumbnails
 
copyright reserved R.I.M.B.A.M.A.Y.A.K.I.T.A 2010