Tuesday, August 17, 2010

salam Ramadhan Kareem!


semoga sahabat rimba sume bersemangat melalui bulan yg penoh barakah ini..

kali ni ceepot tringin nk kongsi 1 cite sahabat ngan kawan2 sume.. kisah ni dicerita oleh salah seorang sahabat rimba juge..meh kite kongsi sme2!! =)


UMAIR BIN WAHAB


spe kenal sahabat ini?

nme sebenarnye ialah Umair bin Wahab al-Jumahy..selepas peperangan Badar, Umair pulang ke Makkah dengan kecewa kerana kekalahan kaum Quraisy.Dendamnya terhadap Islam makin menebal.Beliau mendapat gelaran 'Syaitan Quraisy' kerana beliaulah yg menjadi pengintip Quraisy dan pemangkin semangat kaumnya untuk menentang Islam habis-habisan.


Pada suatu hari,ketika mengunjungi Masjidil Haram, beliau berjumpa dengan Shafwan bin Umayyah (pemimpin Quraisy).Mereka bercakap perihal kekalahan kaum Quraisy dalam peperangan besar Badar.Kekalahan itu mmg suatu yg tidak dapat diterima oleh mereka terutama Umair.Lebih-lebih lagi apabila anaknya sendiri telah menjadi tawanan Islam semasa peperangan itu.(ade buku yg mengatakan ayah Umair,Wahab yg menjadi tawanan).Umair akhirnya mendapat semangat untuk terus menentang Islam dengan bercadang untuk membunuh Muhammad S.A.W yg dikatakan dalang utama pergerakan Islam.Semangat Umair lebih membara apabila Shafwan berjanji untuk memberi perlindungan dan penjagaan terhadap keluarga Umair sepanjang ketiadaannya. Umair pon terus membuat persediaan ke Yathrib untuk bertemu dengan Rasulullah S.A.W. Perihal ini telah menjadi rahsia antara Umair dan Shafwan sahaja..


Sesampainya Umair di Madinah,beliau terus mencari Rasulullah S.A.W di masjid.Apabila tiba di hadapan pintu masjid kelihatan Umar bersama beberapa sahabat sedang berdiskusi tentang peperangan Badar. Umar yg menyedari kehadiran Umair terus menghampirinya,memegang leher Umair dan membawanya berjumpa Rasulullah. Di hadapan Rasulullah,baginda mengarahkan Umar melepaskan Umair. Umair pun memberitahu hajat beliau ke Madinah sambil pedangnya yang siap diletak racun terhunus.Beliau hanya meminta untuk anaknya dilepaskan daripada tawanan dan cuba menyembunyikan tujuannya untuk membunuh Rasulullah. Beliau tetap menafikannya walaupun ditanya beberapa kali oleh Rasulullah.


Alangkah terkejutnya Umair apabila Rasulullah mengetahui setiap butir perancangannya dengan Shafwan dari awal perbincangan mereka ketika di Masjidil Haram. Umair lantas dengan rasa rendah diri terus mengakui kebenaran Islam dan mengucap dua kalimah syahadah. Betapa gembira umat Muhammad S.A.W ketika itu mendapat saudara baru. Umair dididik dengan ajaran Islam sebaiknya sehingga pada suatu hari, beliau meminta izin daripada Rasulullah untuk pulang ke Makkah. Baliau sangat bersemangat untuk menyampaikan agama Allah itu kepada kaumnya. Rasulullah dengan rela hati membenarkan kerana yakin dengan semangat Umair.


Di Makkah. Shafwan masih tidak tahu perihal sebenar Umair. Shafwan tersangat yakin bahawa Umair mampu melakukan seperti apa yang telah mereka rancang. Betapa terkejutnya Shafwan apabila mendapat berita kepulangan Umair ke Makkah sebagai seorang pengikut Muhammad S.A.W. Umair yang sangat bersemangat mula berdakwah di Makkah dan akhirnya ramai kaumnya memeluk Islam termasuk Shafwan..Subhanallah..Allahuakbar!


jadi..ape pengajaran yg boleh dapat dri kisah ni kawan2??

ni antara yg ceepot dan beberapa sahabat rimba dah bincangkan..

Sekeras-keras hati seseorang itu,hidayah Allah mampu mengubahnya..kate cik CL..

Sentiase bersemangat untuk menyebarkan kebaikan kepada org laen..seperti Umair,bile beliau sudah bergelar Muslim, dengan semangatnye hendak menyumbang dalam perkembangan Islam agama Allah yang sebenar..semangat2!!! =)

cik lalang pule cakap jangan anggap musuh dihadapan kita tidak akan memberi kebaikan!waa~cayalah cik lalang!! dan yang terakhir, aqidah seseorang Muslim itu merupakan elemen terpenting bak kate sang singa.Kekuatan untuk berkerja dalam Islam memerlukan aqidah yang sejahtera.Perlu rasa cinta yang sangat mendalam terhadap Islam!! iluvislam!!


sekian saje kesah dari ceepot..sile betolkan ceepot kalo ade yg salahnye kawan2!

salam suntikan semangat Umair bin Wahab!! =) kullu aam waantum bikher..

wassalam





Sunday, August 8, 2010

Kesan 'Kesan Tarbiyah'

Bismillahirrahmanirrahim..

CL mulakan dengan cerita di suatu petang.
CL: Wa.. syukran ukhti.. sebab datang tolong saya..
Ukhti: Eh.. takpe jer.. CL kan sahabat ana..
CL: Ukhti ni memang suka tolong orang ke?
Ukhti: Hm.. ana bercita-cita untuk jadi macam tu.. sebab ana ni dulu sebenarnya anti-sosial. Buku bio dan add math tu la sahabat karib ana.. Alhamdulillah sekarang ana dah sedar selain jaga hubungan baik dengan Allah, dengan makhlukNya pun kena baik juga..
CL: :D

CL terfikir.. Subhanallah rupanya benar tarbiyah itu sifatnya mengubah.. Tarbiyah telah mengubah Ukhti daripada seorang yang hanya bantu-membantu dengan buku :P kepada turut bantu-membantu sesama manusia..

Uji kaji dijalankan.. ^_^

CL: Kak Nini, apa yer yang tarbiyah dah buat pada akak? He2 saja tanya..
Kak Nini: dulukan akak ni cepat je naik angin kalau ada yang buat akak terasa hati.. Alhamdulillah, sekarang akak dah belajar berlapang dada dan berfikiran rasional sebelum buat apa-apa..
CL: ^_^ misi selesai!

Sah.. tarbiyah boleh mengubah seseorang itu menjadi lebih baik jika benar-benar berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah..

Mari menyelusuri tarbiyah yang mengubah insan teragung, Nabi Muhammad SAW..
Selepas turunnya wahyu yang pertama yang tidak pernah tersangka-sangka oleh baginda iaitu surah al-‘Alaq ayat 1-5, maka bermulalah saat-saat perubahan dalam kehidupan Rasulullah SAW..

Daripada seorang yang sering berkhalwat seorang diri di Gua Hira’, baginda mula menjadi seorang pejuang kebenaran sehingga apabila dipujuk kepadanya untuk meninggalkan kerja-kerja menyeru manusia pada ketika itu, Rasulullah SAW dengan tegasnya mengatakan “Kalau mereka meletakkan matahari di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku supaya aku meninggalkan urusan ini, sekali-kali aku tidak akan meninggalkannya, sehinggalah Allah memenangkannya atau aku binasa kerananya”...

Daripada seorang kerabat Quraisy yang disegani, kemudiannya menjadi orang yang dilayan asing seolah-olah hilang kemuliaannya pada mata kaum Quraisy pada waktu itu..

Dari manakah Rasulullah SAW mendapat kekuatan demi kekuatan untuk menghadapi semua itu?
Tentulah daripada tarbiyah Allah SWT..

Maka, suka CL untuk mengajak semua kita mengesan kesan tarbiyah pada diri kita.. Bukan untuk bermegah ataupun riak, jauh pula untuk mengenang kembali zaman jahiliyyah yang memalukan..
Cuma sekadar untuk bermuhasabah diri sejauh mana kita sudah berubah dengan tarbiyah...

Andai sudah banyak, maka untuk mensyukurinya dan untuk menjadi pembakar semangat di kala datang lelah agar jauh dari futur..
Andai masih sedikit, maka untuk mengenang bahawa sepatutnya tiada istilah berada di takuk lama dalam tarbiyah kerana tarbiyah itu sifatnya mengubah seseorang menjadi lebih baik jika benar-benar berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah..

Beberapa hari lagi, insyaAllah merupakan ketibaan bulan mulia, Ramadhan, iaitu bulan tarbiyah..

Suka lagi sekali CL nak mengajak kita sama-sama mengesan kesan tarbiyah Ramadhan kita yang lepas kepada hidup kita sehinggalah dikurniakan nikmat oleh Allah untuk sekali lagi memasuki madrasah tarbiyah ketaqwaan ini.. agar kita sentiasa berusaha untuk merasai perubahan yang dibawa oleh tarbiyah pada diri kita kerana kita memerlukan perubahan kepada kebaikan itu untuk terus mengejar mardhatillah..

Related Posts with Thumbnails
 
copyright reserved R.I.M.B.A.M.A.Y.A.K.I.T.A 2010