Wednesday, June 16, 2010

The Lion King


“Wahai penghuni RMK dan sahabat-sahabat sekalian, bangkitlah semua bangkitlah.. Kini sudah tiba musim panas.. bukan lagi masa berhibernasi..” seru sehelai daun yang bergelar Clover Leaf di tengah rimba kepada semua.. (tak bolehlah nak menjerit nanti dapat pangkat Tarzanah pulak ^_^)

~telah tamat waktu tidurku….

Exam datang dan pergi tapi itu semua hanya beberapa percent dari kehidupan kita.. cukupkah itu preparation kita untuk bahagia di dunia abadi?

~intro je baru


Sebenarnya ada satu cerita hot sedang melanda hutan2 yang lain…

~CERITA TENTANG SINGA


Singa yang populasinya semakin bertambah sekarang. Sudah tentu singa ni merupakan species yang sama dengan singa yang dulunya bergelar THE LION KING yang pernah menguasai hutan rimba ni.. (kiranya anak pinak singa lama ni jugak la).


Tapi, entah kenapa anak singa ini(kini telah dewasa) gayanya tak tumpah seperti kijang yang pengecut.. malah selalu sahaja ada yang menyaksikan apabila singa ini disuruh dengan lemah lembut supaya memasuki perangkap pemburu, dia akan menurutinya.. entah kenapa..


Dan kelihatannya singa ini suka diperhinakan begitu.. dia gembira di dalam perangkap itu..


Mungkinkah singa ini sudah lupa dia ada tugas. Kerana itulah dia digelar raja rimba..

Firman Allah SWT:

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud)….”

(Surah al-Mukminun:115)


Mungkinkah rimba ini kelihatannya terlalu indah dan permai sehingga singa ini tak nampak tugasnya sebagai raja rimba.. benarlah singa ini sudah terleka dengan rimbawi..


Duhai singa, kembalilah kamu kepada sifat sebenarmu yang berani, bersatu dalam kumpulan, aktif dan berhentilah kamu menjadi singa yang pengecut dan asyik bermain-main.. Tempat kamu bukan rendah martabatnya.. Kamu diciptakan sebagai golongan yang kuat dan istimewa..

JALANKANLAH TANGGUNGJAWABMU…

Sahabat-sahabat sekalian, awas kerana singa species ini mungkin ada di sekeliling kita atau secara tidak sedar mungkin kita sendiri merupakan singa tersebut…

~Bangkitlah wahai jiwa pemuda Islam.. Pesanan ini CL tuju khas buat individu yang menaip ini.. dan umumnya untuk semua.. =)


p/s: ini adalah analogi semata2,andai kurang faham atau kurang setuju, boleh la komen yer..

Monday, May 17, 2010

BiLa TerInGAt TenTAnG Dia..

Saat terindah sudah tentu saat bersama Pencipta kita.. maka saat bersama al-Quran di mana kita tenggelam dalam kenikmatan maknanya yang tersurat dan tersirat menjadi saat yang amat dirindui..



CL pasti saat itu juga, iman yang kering sebelum itu mula disiram dan dibajai kembali...


"Sesungguhnya orang2 yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat2Nya kepada mereka, bertambah kuat imannya dan hanya kepada Allah mereka bertawakal.."
(al-Anfal:2)





Seorang akhawat pernah ditanya oleh rakannya, "abes tu, macam mana dengan orang yang baca al-Quran tapi, tak memahami maknanya? bacaannya jadi sia2 ke?"


Subhanallah! Maha Suci Allah.. sudah tentu mukjizat al-Quran yang sangat indah ini tidak terhad..


Bukankah mendengar bacaan al-Quran sahaja sudah cukup menenangkan, inikan pula membaca kalamullah itu sendiri..


Analogi menarik:


Pada suatu petang kelihatan seorang ibu dan seorang anak sedang menyusuri sungai.. tiba-tiba mereka terjumpa satu bekas yang sangat kotor. Mungkin telah lama dibuang..


Si ibu berkata kepada anaknya, " anakku, bolehkah kamu mengisi bejana air kita? ceduklah air dengan bekas yang kita jumpa ini.."


Anak yang taat itu menuruti kata ibunya.. Ditakdirkan bekas itu bocor.. "Wahai ibu, bekas ini bocor..." kata si anak.
"Teruskan anakku, teruskan..." Beberapa kali cuba diceduk air dengan bekas yang bocor itu, tetapi, si anak tidak berjaya memenuhkan bekas tersebut..


"Ibu, apakah sebenarnya yang ibu mahu saya lakukan?" tanya si anak lembut setelah hampir berputus asa.
Si ibu dengan tenang berkata,"cuba lihat pada bekas itu..
Subhanallah! benarlah bekas bocor itu sudah bersih daripada kekotoran sebelum itu...
Hati kita umpama bekas yang kotor itu.. air itu pula umpama bacaan al-Quran..Bekas itu mungkin tidak dapat digunakan utk mencedok air, tetapi air yang melalui bekas itu dapat membersihkan bekas tersebut..

Hati mungkin memahami sedikit atau tidak faham langsung ayat-ayat al-Quran tetapi, hati tetap dapat dijaga dengan bacaan al-Quran.. Wallahua'lam..
Tetapi sejauh mana pula kita mahu meletakkan diri kita? Bukankah kita mendambakan syurgaNya yang terkenal dengan kemahalannya? Bukankah kita bercita-cita untuk menggapai redhaNya?
jadi, adakah kita mahu menjadi orang yang meraba-raba dalam kegelapan sedang di tangannya ada lampu suluh?
~mari khusyuk menghayati kalamNya~


Ukhuwah oh~ ukhuwah!

Peace be upon you all readersss n ahli2 rimba!! I love u all!! Erk, apekah? Xpe xpe, x salah menzahirkan kasih sayang, tp bukan sekadar di mulut sahaje ye!!

Lately Cheetah penat sgt, penat berlari, now Cheetah nk take a goooodddd longggg rest. Hehe, that would be impossible la kan since a daie will never rest!! Cheetah nk story sket pasal ukhuwah. Cheetah rase ahli2 rimba sume pon memang dah masyi,hebat, expert la kan bab ni, tp sekali sekala, problem emerge jugak kan antara kite; apatah lg manusia di luar sane! Memang kalo cite pasal ukhuwah je, sume org pon tau, kalo wat objektif program pon, msti ade utk merapatkan ukhuwah antara una dan ana, utk merapatkan hubungan silaturrahim antara isi dan kuku etc etc. Sume pon hebat la, tp betul ke kite da sampai tahap sepertimane ansar dan muhajirin. What?? IMPOSSILBLE!! Mereka sape? Mereka hidup di zaman Rasulullah s.a.w, msti la mereka boleh! What? Now u’re saying u can’t be as great as them? Hey, don’t make excuses la, manusia manusia(geleng kepala), itu la manusia, suke sgt wat excuses! Now is different!! Dunia dah moden, the way of thinking pon da laen la skrang. Ko x sebuk hal aq, aq x sebuk hal ko, senang cite, xde yg tersaket hati, xde yg menyakitkan hati. Mane boleh cmtu, ni bukan soal sebuk menyibuk, tp saling mengambil berat. Kite hidup bermasyarakat or berjemaah, kalo kite xnk bergaul, nnt nk mintak tolong pon segan. Ala, aq xmasuk la ngan dia ni, nk wat cmne! Hehe, Cheetah pon byk problems mcm ni, bese la, Cheetah ni lg suke duduk tepi n melihat saje, nk tegur org pon susah, skang nk senyum pon macam nmpk taring je. HAHA. Kidding. But, belom cube belom tau. Eh, sape kate aq belom cube, aq penah la!! Hmm, kalo camni, mmg susah sket la, tp org kate ape? Nak 1000 daye xnk 1000 dalih? Alah bisa tegal biase? Eh, betoi ke peribahasa ni? Hehe, yg penting kiteTRY sampai boleh!! Usaha kan tangga kejayaan. Allah pon mmg suke org yg berusaha ni, lagi2 kalo kite ni berusaha krn Allah.


Cmne plak kalo ketupat sane, ketupat cni. Eh eh, tbe2 rase nk makan ketupat la. Hehe. Skang bukan term ketupat dah, skang gossip girls la Cheetah oiii. Kalo saket hati, xkan nk simpan kot? Mesti la nk cite kat orang utk melegakan kesakitan. Opsss, x salah kalo nk bercerita, tp kepada sape lagi yg lebih berhak kite mengadu, bukankah Allah always with us. Sedangkan lidah lagi tergigit, ini kan pula hati manusia yg complex. Bukan liver ye~ Ala, tp laen la rasenye mengadu kpd Allah ngan bercerita kat kawan. Memang la laen, boleh je kalo nk bercerite, asalkan kte x mengaibkan org tu, kalo kite rase kwn kite leh bg nasihat utk masalah kite and nasihat dia pon boleh pakai & nasihat dia pon boleh menjernihkan keadaan, ape salahnye kan? Tp, jgn la si kawan tu batu api lak. Cheetah mmg pantang org mcm ni, memecahbelahkan kemaslahatan sejagat betol la. Peace No War ;)


But, certain people, it’s really hard for them to berlapang dada.(Rojak gler ayaaatt!! Weeeee~ Jom mkn rojak!!) What is berlapang dada? Cheetah pon x tau sgt. But ape yg Cheetah tau la kan, berlapang dada ni peringkat ukhuwah yg paling minimum. Ape tu? Cheetah pon x tau. Maybe, mksudnye di sini, berlapang dada tu adelah selemah-lemah peringkat ukhuwah and yg paling tinggi adalah ithar yakni melebihkan sahabatnya drpd diri sndiri. Tp, Cheetah rase, untuk berlapang dada je pon dah susah, ni kan pulak nk ithar. Tp, berlapang dada ni ape? Dr td x trjawab pon soklan ni?? HUHU. Maybe we need to take and take kot. Hehe, slalunye give n take, tp dlm berlapang dada ni kte kene sntiasa menerima? Menerima kelebihan & kekurangan sahabat2 kte. Memahami mrka, kalo x faham gak, try memahami mrka(in my case, Cheetah berdiam diri je, hehe). And the same apply to the friends, jgn kte je yg nk kene beralah, lame2 kte beralah, makan hati plak, hehe, x kot, sbb name pon berlapang dada,kwn2 pon same gak r kene gak berlapang dada ngan kite. So, now then we apply give and take. Bcoz both pon dah take and take, so both pon akn secare x lngsung give and give, so ble gabung, give n take. Erk? Apekah? Maksudnye, kpd sape kte ‘take’(menerima)? Kpd kawan2 kite. We take them as they are. Maksudnye penerimaan kite terhadap mereka adelah 1 pemberian(give)dr kite kpd mereka and vice versa!! Woahhh!! Cheetah pening2 lalat da skrang~~ Harap korang faham, ayat dah macam maze dah, pusing sane pusing cni. Huh. Anyway, Cheetah rase macam da byk je Cheetah tuleh. So, ahli2 rimba yg laen, kalo ade sape2 nk bincang isu ni, nk kongsi pengisian n pendapat yg lg bernas etc etc, sile2 la, u’re more than welcome!!
Salah dan silap harap dimaafkan n sila betulkan!!

“Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia kasihkan sesuatu sehingga kasih kpd saudaranya apa yg dia kasihkan utk dirinya sendiri” –Riwayat Bukhari-

Monday, April 26, 2010

Kacang Tepi Jalan

Entah kenapa sejak akhir2 ni Clover Leaf (CL) selalu pulak meng'update' RMK ni.. may be sebab exam baru je abes kot.. tp, nanti ada lagi exam.. dun wori yer (^_^)



Kacang tepi jalan..

CL tinggal berhampiran dengan mujamma'(bas station) dan ada seorang pak cik ni memang menjual kacang kat situ..


pak cik jual kacang ni selalu melaung (tapi CL tak dapat dengar dengan jelas apa yang dilaungkannya tu). Lebih kurang macam pak cik ni kata:"Kacang!!" kot.. unik pasal pak cik ni ialah pak cik ni menjual dari pagi sampai malam..


memang even malam di musim syita'(winter) yang boleh dikira tak ada orang nak keluar malam2 sebab sejuk itu pun, CL boleh terdengar laungan pak cik ni..


ni apa yang CL sibuk2 pasal pak cik ni? Kadang2 CL ni suka fikir apa yang ada di sebalik sesuatu tu.. CL teringat ada seorang akhawat ni kata, "tarbiyah Allah ni sangat indah sebab ia ada kat mana2 pun dan bila2 masa".. jadi, CL anggap ni pun salah satu tarbiyah Allah kepada kita la jugak.. Allah pun suka kan kalau kita berfikir kepada kebaikan (^_^)


CL terfikir, masa tu, memang CL tengah duduk dalam bilik bawah hirom sambil study(ye, betul..) tapi pada waktu tu ada seseorang tengah berjuang untuk meneruskan hidupnya dan keluarga.. dia mengharung kesejukan dengan angin dan keadaan yang sering hujan untuk mencari sesuap rezeki..


Kita berselesa, sedang ada yang menderita.. tapi, sejauh mana kita bersyukur? mungkin kita tidak sedar, tapi kita kadang2 terluah " aku x suka la syita' ni.. sejuk sangat...", kita lupa nak bersyukur kita masih ada tempat berlindung yang sangat selesa..
Tu belum lagi nak dibandingkan dengan saudara2 kita di Ghazah yang dalam keadaan serba tidak selesa tetapi masih mengucapkan kesyukuran yang tinggi kepada Allah..

sekadar bermuhasabah diri..


Seperti firman Allah SWT:

"dan (ingatlah) Tuhan mu memaklumkan, jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan Menambah nikmatmu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka pasti azabKu sangat berat"

(Surah Ibrahim:7)


Subhanallah.. Allah bagi kita- kita cakap terima kasih kat Allah- Allah bagi lagi- kita cakap lagi terima kasih kat Allah- Allah bagi lagi..

ish3 sampai bila ye?

Subhanallah.. patutlah ada ulama' cakap 'sesungguhnya ucapan Alhamdulillah itu adalah ucapan yang tidak putus2'..
Malah kesedaran untuk syukur itu pun satu nikmat, dan kekuatan untuk melafazkan syukur juga satu nikmat..

Bestnya jadi hamba Allah ni.. (^_^)
Moga kita semua jadi hamba yang bersyukur~amin..
p/s: kacang2 di atas nampak menyelerakan la.. :P




Sunday, April 25, 2010

MULAN pulak dah..

Masa kecik-kecik dulu Clover Leaf (CL)suka sangat tengok cerita kartun Disney.. bukan sebab apa.. lagu-lagu Disney ni selalunya best2 dan banyak pengajaran.. he2 :P

Entah macam mana tiba2 CL teringat plak kat cerita Mulan ni..

kenapa dengan dia?

Mulan ni anak gadis tunggal yang sangat2 biasa di kampung.. tapi satu hari ada utusan dari istana datang ke kampung tersebut mengatakan setiap family kene hantar wakil lelaki untuk sertai perang..

nak dijadikan cerita, ayah Mulan ni dah tua, Mulan ni plak anak tunggal.. tapi, demi raja ayah dia kata takpe2.. ayah dia sanggup pergi..

Mulan? hmm.. yang CL tertariknya, Mulan ni tak duduk diam je, dia pun menyamar sebagai lelaki untuk menggantikan ayahnya sertai perang tu..

tu yang buat CL terfikir, bagusnya Mulan ni ada sense untuk buat semua tu.. cuba kalau kita kat tempat dia.. entah2 kita tak rasa apa2 pun.. entah2 kita lagi gembira sebab perempuan tak diperintahkan untuk berperang.

Contoh biasa la kan kat rumah bila ada tuntutan untuk kita bertindak...
Emak: Siti.. meh tolong mak sidai kain jap... (siti ni watak tambahan je. xde kene mengena dgn sesapa)
Siti: ala mak.. siti tengah study ni.. tu mak.. adek tu... asyik tengok TV je.. mak suruh je dia mak..

jeng! bagi alasan siap ha.. he2.. ni baru dalam hal kecik2..

Mulan Proaktif? sebab dia ambil tindakan dan tidak duduk diam je?

isk3.. sepatutnya kita LAGI PROAKTIF.. sebab Allah SWT ada berfirman:

"....Sesungguhnya, Allah tidak akan merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri....."
(Surah ar-Ra'ad: 11)

Maknanya.. kita perlu BERTINDAK dan berusaha untuk capai apa yang kita mahu.. bukan bermalas-malasan..bukan sekadar memberi alasan..

Dalam hal ni, Mulan ni takde pun nak bagi alasan "huh, aku hanyalah wanita yang lemah..hu2" padahal, Mulan ni gadis biasa.. bukan belajar kat tempat hebat2.. bukan faham yang Allah kata kita kena bertindak kalau nak ubah nasib kita..

Bertindak dan berusaha ni pun, ada garis panduannya.. NIAT kene betul, bukan sekadar nak menunjuk-nunjuk.. CARA pun kene betul.. bukan buat benda yang melanggar arahan Allah.. sebab Allah suruh kita usaha sebaik mungkin yang kita mampu..

~dan Allah sayang kat orang2 yang buat apa yang Allah suruh kerana mahukan redhaNya..

p/s: teruskan usaha KITA...bittaufiq wan najah utk semua yang berimtihan (dunia dan akhirat)
p/s 2: alamak.. mintak maaf sangat2 letak gambar yang tak soleh kat RMK ni..

Monday, April 19, 2010

Mereka cari jalan, kita cari...?


Ranting pokok tak tahu nak buat apa. Dia senyap di pohon itu. Takut-takut angin kuat datang, habislah dia berterbangan. Saat itu dia terfikir, masalah manusia lebih berat daripada masalahnya. Oh manusia, apa ya tujuan kamu hidup? Mahukah kamu menjadi seperti aku? Ranting pokok yang sedang meniti saat-saat terakhir dalam hidupnya. Menghitung waktu bilakan tiba angin lintang itu!


Ada sebuah kisah, kisah Manusia Biasa! Ingin ranting pokok ceritakan kepada rakan-rakan serimba yang lain...

Ada seorang bayi, dia lahir dalam keluarga yang biasa-biasa sahaja. Kemudian dia membesar, tadika yang biasa, sebelah rumah mungkin....sekolah rendah biasa-biasa sahaja...sekolah menengah pun biasa-biasa...universiti biasa sahajalah! Nak katanya, hidupnya biasa-biasa sahaja...Habis belajar, dia pun berkahwin. Berkahwin dengan orang yang biasa sahaja. Lepas itu, dia dapat anak.. Dia pun jadi tua.. Dapat cucu.. Kemudian, dia mati..Kehidupannya biasa sahaja.. Seperti telah di'program' dimindanya untuk menjadi seperti itu, kitaran hidup manusia biasa. Tiada yang 'special' dia boleh buat.

Ranting pokok teringat, suatu zaman dahulu. Ketika kegemilangan Islam, jubah, bahasa Arab, al-Quran, ilmu-ilmu, dakwah, pembukaan tanah lain untuk menyebarkan Islam, jihad..semua ini telah di'program' dalam minda umat Islam dahulu. Disaat umat Islam menjadi 'World Order', seisi dunia ingin mengikut Islam. Islam as a trademark lah kiranya!

Jadi, apabila mereka yang bukan Islam, yang pada itu mengalami Zaman Gelap menyedari bahawa umat Islam hanya boleh dikalahkan apabila mereka berjaya mengubah pemikiran umat Islam.. Ranting pokok ingin memetik kata-kata seseorang, Louis IX, salah seorang mastermind gerakan kebangkitan Eropah:

"Tiada jalan untuk mengalahkan dan menguasai orang-orang Islam melalui jalan perang. Agama mereka mendorong mereka untuk melawan, berjihad, mengorbankan jiwa... Kita mesti lakukan jalan lain; iaitu mengubah pemikiran Islam dan menjinakkan orang-orang Islam melalui serangan pemikiran. Cendekiawan Eropah harus mengkaji tamadun Islam dan mencipta senjata untuk merosakkan pemikiran orang-orang Islam."

Hasilnya, manusia menjadi hamba kepada artis, hiburan, kemewahan, cinta manusia, kepopularan, semangat bangsa: Arab Revolt dan rumpun bangsa??????? upsss 0.0!

Angguk angguk geleng geleng
Tunduk tunduk ikut telunjuk
Iya Iya saya saya
Kiri Kanan Ikut saja

Kita tunduk pabila diketuk
Bila terantuk tak usah dipujuk
Biarpun dipatuk
Ingat pesan atuk…sabar sabar sabar sabar…
- Ahli Fiqir, Angguk angguk, geleng geleng.

jOm LaYan video ini..ini yang sebanarnya ranting pokok nak sampaikan..panjang pula intronye:))) zasss~



ranting pokok kata:

pilihlah mana yang kamu hendak..
Allah dan Rasulnya VS Artis
dan yang adik beradik dengannya :)

Semoga bertemu lagi! insyaAllah :D
Wallahu a'lam bissawab..

Friday, April 16, 2010

Peristiwa 16 April 2010.

Assalamualaikum w.b.t

Harini 16 April 2010.. kalendar masihi..
Kalau bulan islam berapa haribulan? 
Hah jawab! :P

(Tak aci oh kalau tgk kat sidebar sebelah >.<)





Kalau bulan islam 16 April 2010 bersamaan 2 JamadiulAwal 1431..
Jadi, tahukah anda apa yang terjadi pada tarikh tersebut?



1. 2 JamadiulAwal 3 H (21 Oktober 624 H)
  • Rasulullah mengutuskan Zaid bin Harithah mengetuai satu sariyah (gerila) untuk menahan rombongan dagang Quraisy. Mereka berjaya melakukan misi tersebut di satu tempat bernama Al-Qirdah. Ini adalah peristiwa pertama umat Islam berjaya mendapat ghanimah (harta rampasan perang)

2. 2 JamadiulAwal 666 H (19 Januari 1268 M)
  • Umat Islam diketuai Zahir Bibris berjaya membebaskn bndr Yafa dari penjajahan tentera Salib setelah bertempur selama 12 jam.

3. 2 JamadiulAwal 1328 H (12 Mei 1910 M)
  • Lahirnya al-Imam al-Akbar Abdul Halim Mahmud,Syeikh al-Azhar yg ke-40. Beliau adalah seorang ulama agung. Menguasai ilmu yg bersumberkan dari ilmu² Islam dan karya² ilmu Perancis. Mempunyai krgn yg byk terutamanya dlm bidang Falsafah dan Tasawwuf.

4. 2 JamadiulAwal 413 H (3 Ogos 1022 M)
  • Abul Hassan Ali bin Hilal yg lebih dikenali sbg Ibn al-Bawwab telah kembali ke rahmatullah. Beliau adalah seorang penulis khat yg hebat sepanjang sejarah Islam. Pernah menulis mushaf al-Quran tulisan tgn sebanyak 64 kali.

    Related Posts with Thumbnails
     
    copyright reserved R.I.M.B.A.M.A.Y.A.K.I.T.A 2010