Monday, April 26, 2010

Kacang Tepi Jalan

Entah kenapa sejak akhir2 ni Clover Leaf (CL) selalu pulak meng'update' RMK ni.. may be sebab exam baru je abes kot.. tp, nanti ada lagi exam.. dun wori yer (^_^)



Kacang tepi jalan..

CL tinggal berhampiran dengan mujamma'(bas station) dan ada seorang pak cik ni memang menjual kacang kat situ..


pak cik jual kacang ni selalu melaung (tapi CL tak dapat dengar dengan jelas apa yang dilaungkannya tu). Lebih kurang macam pak cik ni kata:"Kacang!!" kot.. unik pasal pak cik ni ialah pak cik ni menjual dari pagi sampai malam..


memang even malam di musim syita'(winter) yang boleh dikira tak ada orang nak keluar malam2 sebab sejuk itu pun, CL boleh terdengar laungan pak cik ni..


ni apa yang CL sibuk2 pasal pak cik ni? Kadang2 CL ni suka fikir apa yang ada di sebalik sesuatu tu.. CL teringat ada seorang akhawat ni kata, "tarbiyah Allah ni sangat indah sebab ia ada kat mana2 pun dan bila2 masa".. jadi, CL anggap ni pun salah satu tarbiyah Allah kepada kita la jugak.. Allah pun suka kan kalau kita berfikir kepada kebaikan (^_^)


CL terfikir, masa tu, memang CL tengah duduk dalam bilik bawah hirom sambil study(ye, betul..) tapi pada waktu tu ada seseorang tengah berjuang untuk meneruskan hidupnya dan keluarga.. dia mengharung kesejukan dengan angin dan keadaan yang sering hujan untuk mencari sesuap rezeki..


Kita berselesa, sedang ada yang menderita.. tapi, sejauh mana kita bersyukur? mungkin kita tidak sedar, tapi kita kadang2 terluah " aku x suka la syita' ni.. sejuk sangat...", kita lupa nak bersyukur kita masih ada tempat berlindung yang sangat selesa..
Tu belum lagi nak dibandingkan dengan saudara2 kita di Ghazah yang dalam keadaan serba tidak selesa tetapi masih mengucapkan kesyukuran yang tinggi kepada Allah..

sekadar bermuhasabah diri..


Seperti firman Allah SWT:

"dan (ingatlah) Tuhan mu memaklumkan, jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan Menambah nikmatmu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka pasti azabKu sangat berat"

(Surah Ibrahim:7)


Subhanallah.. Allah bagi kita- kita cakap terima kasih kat Allah- Allah bagi lagi- kita cakap lagi terima kasih kat Allah- Allah bagi lagi..

ish3 sampai bila ye?

Subhanallah.. patutlah ada ulama' cakap 'sesungguhnya ucapan Alhamdulillah itu adalah ucapan yang tidak putus2'..
Malah kesedaran untuk syukur itu pun satu nikmat, dan kekuatan untuk melafazkan syukur juga satu nikmat..

Bestnya jadi hamba Allah ni.. (^_^)
Moga kita semua jadi hamba yang bersyukur~amin..
p/s: kacang2 di atas nampak menyelerakan la.. :P




3 comments:

tukulbesi said...

to CL,

tukulbesi pun slalu nampak pakcik kacang tu.. sobsob.. tazkirah2..

jumpa adek2 Arab yang jual makann kat tepi2 jalan/ lampu isyarat tu pun dah rasa sebak..

huhu.. apa la lebihnya KITA sampai Allah kurniakan hidup yg lebih selesa ini.. benarlah.. kurniaan itu satu ujian sebenarnya.. moga tak tertumpas dek ujian nikmat

pepasir pantai putih (3P) said...

jzkLah cheetah, terkesan.

"jikalau kamu bersyukur, nescaya Aku menambah nikmatKu kpdmu."

Kita manusia ni mmg sering lalai kan?

99 sifat Allah yg kite hafal,antaranya Arrozak dan alFattah.Maha memberi rezaki,tapi kalau kita bersyukur ditambah lagi, kalau kita berdoa utk mendptkan sesuatu pasti memberolehinya(dlm pelbg cara). Subhanallah,mmg Dia Maha Memberi Rezeki dan Maha Membuka pintu-pintu nikmat & berkah.

Smg sifat2 ini juga dpt diserap halus ke dalam jiwa kita- suka memberi(tgn di atas lebih baik drpd tgn di bwh),ilmu yg kita dpt kongsi-kongsikan, kefahaman yg kita peroleh sumbang2kan.

Sesungguhnya Allah suka hamba2Nya yg membuat kebaikkan.

pembinaan diri,IM
3P

pepasir pantai putih (3P) said...

ops,3P tersalah, bukan cheetah yg menulis entry ni.Ampun CL.

Teruskan mewarnai medan jihad ini dgn tsaqofahmu.


P'binaan diri,IM
3P

Related Posts with Thumbnails
 
copyright reserved R.I.M.B.A.M.A.Y.A.K.I.T.A 2010