Friday, July 31, 2009

j0m lumba!

BismiLlah~

Apa khabar kawan2 RMK sume? Musim soifi ni, selalu2 kene jaga kesihatan.. kalau sakit, susah nak blajar, susah nak ibadah. Betul tak? Dengan summer sem yang sangat busy dengan aktiviti persatuan dan exam yang jujuk tiap minggu, banyak2 minum air masak. Jangan tinggal makan ye kawan2..


Kita maklumi, sem soifi dengan panasnya, kita selalu terasa penat dan mengeluh. Sedangkan inilah masa Allah nak uji hambaNya yang sabar. Jadi, kalau kita nak tergolong dalam hambaNya yg menang, kita kenalah kuat dan sabar dengan ujian panas2 ni.. kadang2 bila hari Isnin atau Khamis, fikir banyak kali nak puasa, takut tak larat. tapi dengan kita gagahkan diri berpenat dan berlapar pegi jami3ah, bukan usaha kosong je.. Allah akan ganjari sume tu. Lagi2 sekarang ni dah masuk sya3ban. Tak sampai sebulan lagi kita akan jumpe lagi dengan Ramadhan yg dirindui. Jom sama2 latih diri untuk banyakkan ibadah. Kita persiapkan diri untuk memasuki madrasah Ramadhan.

Kita doalah sem0ga Allah panjangkan lagi umur kita untuk dapat berhadapan dengan Ramadhan 1430h. Antara doa yang b0leh diamalkan;

اللهم بارك لن في رجب وشعبان وبلغنا رمضان
Maksudnya; Ya Allah berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami kpd bulan Ramadhan.


Bateri iman pun kenalah selalu charge. Charger nye ape? Apa2 yang mendekatkan kita dengan Allah. Kalau kita dulu bace quran 5 muka sehari, cuba naikkan 10 ke, 15 ke.. kalau dulu kita s0lat sunat lps maghrib je, cuba buat lepas isya’, lepas zohor pulak. Kalau advance lagi, buatlah s0lat Dhuha. Rasulullah dulu kalau tertinggal Dhuha, Rasulullah akan qada’. Itu tanda Dhuha ni s0lat yg sangat dituntut.

Kita ingatlah, mendekati madrasah Ramadhan tak bermakna kita latih diri dengan ibadah khusus semata2. Dalam sume aspek hidup jugak. Islam tu kan ad-deen yang kita tahu sebagai cara hidup.

Belajar. Kalau dulu kite studi last minute, cube ubah sikap kita. kita belajar kerna Allah, takkan kita nak dapat result cikai je?? Mesti nak buat yg terbaik utk Allah. Itu juga cara utk tingkatkan iman. Lagipun, nilah usaha akhir kita untuk naikkan muadal sanawi kita utk c0ver blik l0pong2 fasal awal dan fasal thani dulu. Bukanlah maknanya kita aim utk naikkan muadal smata2, tapi itu jugak satu tuntutan kan..

Hablun minanas..hubungan kite dengan manusia. Dlm usaha kite utk islah diri, kita impr0ve gak ukhuwah kite ngan kawan2.. yg renggang2 tu, rapat2kan. Yang segan2 tu, biase2kan. Yang dah sedia rapat, kita jaga pulak hak2 ukhuwah. Tolong bila diperlukan, bukan makin menjauh. Ajak wat baik, nasihat kawan bile buat salah. Agama tu kan nasihat..

bahkan hubungan dengan masyarakat setempat perlu jugak dijaga.selisih orang arab pun ape salahnya kita bagi salam. Nampak macam mende kecik, tapi bawa impak. Kita pegang nama islam. Mana2 kita pergi, biarlah orang melihat permata Islam tu. kan best kalau macam tu..
Akhlak RAsulullah ialah al-Quran. Sebagai umat NAbi, kita usahalah untuk contohi sifat2 Nabi tak kira aspek beribadah, bermuamalah, berkerja, etc..

muslim tu sifatnya berlumba ke arah kebaikan..sem0ga Allah beri kekuatan untuk kita islah diri kita.
Ke arah muslim yang lebih baik! ^_^

1 comments:

clover leaf said...

mmm.. alhamdulillah.. ramadhan dah tiba... islah diri.. dan tingkatkan ibadah mmg da jadi impian kita.. moga2 kt usaha ke arah itu...
hoho.. tp , clover leaf ada masalah skit.. takut bila balik m'sia nnti x dapt istiqamah.. takut jiwa akn terleka ngan budaya hedonisme yg da cuba clover leaf buang..
apapun harap suma pun saling doakn yer..

Related Posts with Thumbnails
 
copyright reserved R.I.M.B.A.M.A.Y.A.K.I.T.A 2010